Cuvânt înainte – de ce o istorie anarha-feministă locală?
Am simţit nevoia să adaug o scurtă introducere în care să scot la lumină intenţiile şi motivaţiile din spatele acestui demers, şi să asigur cititoarele că e o iniţiativă deschisă, fluidă, care aşteaptă noi completări şi îşi asumă cu modestie propriile limitări. Prima versiune a acestui text a apărut în 2020 în revista CUTRA, la solicitarea colectivei, ca urmare a unei postări despre zina anarha-feministă LoveKills. Despre LoveKills aflasem de pe Anarhiva, o iniţiativă autonomă de arhivare a istoriilor anarhiste locale. M-a frapat atunci propria-mi necunoaştere privind precursoarele anarha-feminismului românesc, dar şi invizibilitatea lor. Deşi LoveKills a depus o considerabilă muncă politică, întinsă pe durata a vreo 6-7 ani (2003-2009), la un deceniu distanţă ea era în mare măsură necunoscută mai noilor generaţii feministe. Trecând prin textele zinelor, am trăit sentimentul unui soi de continuitate istorică, de repetare – inclusiv, chiar, a fracturilor ei. Am înţeles mai bine că mişcările actuale nu iau lucrurile de la zero nici măcar în plan local, ci construiesc, chiar şi fără a fi mereu conştiente de acest lucru, pe fundaţiile deja puse. Pe gândurile, luptele, zbaterile, provocările şi conflictele sau rupturile trăite, care îşi lasă amprenta chiar şi în lipsa unori istorii scrise sau lecţii învăţate.
Pentru mine, a înţelege cum gândeau, ce năzuiau sau pentru ce luptau anarha-feministele din România anilor 2000, din „primul val” de feminism altfel decât cel liberal (așa cum l-am descrie, în retrospectivă, azi), înseamnă a înţelege mai bine propria poziţie şi propriile lupte. Ce s-a schimbat, ce a rămas la fel, ce se repetă şi, poate, de ce. Sau care sunt acele lucruri care construiesc şi leagă o mişcare, şi care sunt acelea care o distrug. Ce putem spera să reuşim în decursul a unu sau două decenii de muncă politică asumată şi când ar fi bine să ne mai temperăm aşteptările.
Împărtăşesc cu Pagini Libere şi cu Anarhiva angajamentul privind recuperarea istoriilor anti-autoritare din România şi nu numai. Tocmai din aceste istorii libertare am putut învăţa că dincolo de metamorfozele gândirii politice, alianţelor şi contextelor istorice – date inevitabil de scurgerea timpului, ne unesc practicile, năzuinţele şi simţirile libertare, feministe, anti-autoritare. Că şi în 2000 ca şi în 2021, sau chiar ca la final de secol 19 ori început de secol 20, cercurile literare, zinele, bibliotecile alternative, editurile autonome, discuţiile sau micile întâlniri colective în diferite spaţii rămân principalele mijloace de (auto)educare şi rezistenţă faţă de structurile opresive dominante.
Când nu ne scriem istoria, fie ne-o scriu alţii, fie rămâne uitată. Când nu ne ştim istoria, ne e mai dificil să înţelegem procesele complexe care ne-au adus unde suntem astăzi. Când nu ne ştim istoria, rămânem cu atât mai vulnerabile spre a repeta şi reproduce acele practici, dinamici sau idei în care ne-am mai împotmolit odată. Când ne explorăm istoria, putem începe să culegem şi lecţiile ei.
Dar dacă putem cădea de acord că istoriile sunt importante, cu mult mai complicată şi lipsită de consens va fi discuţia privind cine are legitimitatea de a le scrie sau a le povesti. Tocmai pentru că acest rol presupune o poziţie de putere care prioritizează o naraţiune sau nişte personaje asupra altora. Şi care poate nedreptăţi sau, dimpotrivă, avantaja, poate vizibiliza sau invizibiliza. Aceasta este şi una dintre principalele critici adresate acestui text, şi o limitare a acestui demers, care nu mi-e străină. Din poziţia de autoare, inevitabil am luat anumite decizii sau am imprimat un anumit unghi: cine primeşte mai mult sau mai puţin spaţiu, cine e inclus şi cine exclus, câte detalii însoţesc o poveste sau un colectiv, care e naraţiunea care uneşte punctele aparent disparate. O parte sunt decizii conştiente, altele – neconştientizate.
Şi tocmai acest lucru a stârnit reacţii puternice, ambivalente şi desigur valide faţă de acest text. Nu îmi arog o legitimitate aparte în a recupera aceste istorii, ba chiar îmi problematizez eu însămi poziţia de „curatoare” a lor. Am încercat să dau cât mai multă voce direct colectivelor despre care scriu aici, şi cât mai puţin să intervină interpretarea mea. În cazul LoveKills şi a câtorva dintre colectivele (anarha-)feministe actuale, prin redarea interviurilor cu membrele lor. În cazul celorlalte grupuri, prin prezentarea manifestelor şi informaţiilor redate chiar de pe website-urile lor. Sunt conştientă că nu e locul meu să spun povestea altora, să scriu istoria altora, şi consider că textul de faţă nici nu face asta. Sper însă că acest demers poate va inspira colectivele actuale sau predecesoare în a-şi scrie, distribui şi arhiva propriile istorii şi naraţiuni.
Am preferat să mă rezum la o trecere în revistă şi o selecţie şi colectare de informaţii. Să-mi păstrez o anumită distanţă, fără a formula prea multe judecăţi şi fără a invita cititoarele într-un asemenea demers. Acesta este şi unul dintre principalele motive pentru care am ales să prezint colectivele feministe fără a vorbi însă despre rupturile profunde dintre ele, fie că vorbim de anii 2013 sau 2021. Nu pentru că nu ar fi discuţii importante. Din contră, tocmai trecerea lor sub tăcere ne împiedică poate să învăţăm din lecţiile pe care le aduc cu sine, şi să repetăm, la aproape un deceniu distanţă, scenarii şi roluri care ne pot menține în impas. Însă, la momentul scrierii şi revizuirii acestui text, din poziţia în care mă aflu, cred şi simt că nu am nici detaşarea, nici instrumentele necesare pentru a aborda aceste subiecte dificile care adâncesc faliile între noi.
Judecata mea îmi spune că suntem încă într-un punct în care nu avem, nici individual nici colectiv, mijloacele, resursele, capacităţile, cunoştinţele sau disponibilităţile necesare pentru a naviga apele tulburi în care ne aflăm, fără a ne declanșa reciproc traumele şi a distruge orice solidaritate şi încredere în şi între mişcările noastre feministe. Nu e, sub nicio formă, o pledoarie pentru o solidaritate forţată, pentru vreo ocultare a provocărilor cu care ne confruntăm, pentru armonie sau unitate disimulată, ori pentru a rămâne împreună chiar şi atunci când e clar că drumurile sunt separate. Ci mai degrabă un apel de a face doi paşi în spate, a reflecta şi a păşi cu grijă mai departe, recunoscând şi respectând munca fiecăreia dintre noi şi colectivele noastre.
Cu siguranţă mai avem încă multe de învăţat, de deconstruit şi construit fiecare cu sine, separat sau împreună. În acelaşi timp, propun să ne uităm nu doar cu modestie, ci şi cu mândrie la ce au reuşit până acum să facă din ce în ce mai numeroasele colective feministe de stânga și radicale, într-o societate care le e potrivnică. Acesta e unul dintre rosturile acestui text – de a uni câteva puncte care par uneori separate în timp şi spaţiu, şi a arăta că există o mişcare vie, istorică, care se intersectează în principii şi practici comune. Fie că vorbim de feminism, principii anti-fasciste, ajutor reciproc sau auto-organizare, care iau forme şi manifestări ce variază de la punk, diy, ecologism, anti-speciism şi auto-sustenabilitate la acțiune directă, literatură, teatru, proteste sau dezbateri, există un fir roşu ce le uneşte. Ele sunt forme variate de muncă politică şi socio-culturală care au ca punct de intersecţie motivaţii şi principii comune sau cel puţin similare.
Acesta este argumentul meu pentru decizia de a aduce împreună, sub aceeaşi naraţiune, mişcări, grupuri, spaţii sau iniţiative care aleg uneori să se distanţeze unele de altele. De aici decurg şi unele limitări ale demersului de faţă. Graniţele şi categoriile sunt laxe, relativ neclare, nici suficient de specifice, nici destul de generale. Şi cu siguranţă sunt departe de a fi atotcuprinzătoare. Există multe alte colective, zine, spaţii care nu au fost menţionate – fie din lipsă de familiaritate, din nevoia de a păstra textul în anumite limite şi cu o anumită coerenţă, sau din alte motive neintenţionate. Cred că e important de subliniat că lipsa menţionării sau spaţiul limitat acordat nu sunt sub nicio formă un verdict privind relevanţa unor colective ori mişcări, şi îmi doresc ca munca tuturor să fie recunoscută şi să nu fie uitată. Din acest motiv sper ca acest text să inspire cititorx și autoarx mai departe spre astfel de demersuri, precum şi spre scrierea şi împărtăşirea propriilor istorii. Broşura de faţă rămâne deschisă spre corecturi, editări şi adăugiri suplimentare.